5 vragen over platformeconomie

Vijf vragen aan een Big Thinker over de platformeconomie

11 Dec 2018

De toekomst voorspellen is lastig. Maar als er één deskundige is die recht van spreken heeft als het gaat om de toekomst van platforms, dan is het Sangeet Paul Choudary. RAAD sprak met hem op de avond van het Dutch Transformation Forum.

Sangeet Paul Choudary is co-auteur van de bestseller Platform Revolution en van HBR Top 10 ideas of 2017. Hij is CEO van Platform Labs en daarnaast verbonden aan Insead en het Massachussets Institute of Technology (MIT). Vorig jaar trad hij toe tot de ‘Young Global Leaders’ van het World Economic Forum. Lees zijn blogs op http://platformed.info.

1. Een aantal grote platforms heeft een enorme marktmacht opgebouwd. Zijn er nog ‘gaten in de markt’ waar platforms de komende jaren zich zullen manifesteren?

’De platformeconomie is nog heel jong en er liggen nog veel kansen. Ik verwacht dat de strijd zich zal gaan afspelen rondom het organiseren van ecosystemen die op bepaalde thema’s diensten gaan aanbieden. Bijvoorbeeld onderdelen van de gezondheidszorg, mobiliteit, logistieke diensten of finance. Dat is naar zijn aard wat complexer dan platforms die marktplaatsen vormgeven en om dat goed voor elkaar te krijgen zijn open standaarden essentieel.

Je ziet wat dat betreft ook duidelijk verschillen. In de zorg is het nog lastig om goed functionerende ecosystemen te bouwen omdat die standaarden er eigenlijk nog niet zijn. Maar in de financiële sector kan het hard gaan, onder meer als gevolg van de PSD2-richtlijnen die ervoor zorgen dat een partij het aanbod van meerdere financiële partijen kan bundelen. De platforms die nu zo succesvol zijn, zijn vooral ontstaan doordat er grote hoeveelheden data beschikbaar kwamen om hun aanbod te verrijken. Dat is precies wat er nu in finance kan gebeuren. En in de industrie overigens ook, nu daar alle denkbare machines en apparaten verbonden zijn met internet. Zoals de mobiele telefoon de doorbraak was voor consumentenplatforms, zo zal het Internet of Things de versnelling voor platforms in de industrie zijn. Bedenk dat Facebook een platform kon worden doordat er een infrastructuur was: internet. Voor andere sectoren – zoals logistiek – is die infrastructuur nog niet klaar.’

2. Wat betekent dat voor bedrijven in die sectoren?

’Dat ze in elk geval een platformstrategie moeten formuleren en voor een fundamentele keuze staan. Maak je je apparaten gereed om mee te doen en vind je dat je dan klaar bent? Of vind je dat je ook een rol hebt in het aan elkaar knopen van de data die van allerlei apparaten in je sector komt om nieuwe vormen van waarde mogelijk te maken? Je ziet dat nu al in de logistieke keten gebeuren: een platform heeft dan digitale connecties met magazijnen en verbindt transporteurs met de aanbieders van die magazijnen.’

3. Je gaf eerder dit jaar aan dat Nederland juist in die logistieke keten kansen heeft, met een sterke haven waar een platform alle denkbare partijen aan elkaar kan knopen, van binnenkomend schip tot magazijn in het achterland, zodat Nederland de ultieme regisseur van vracht in grote delen van Europa zou kunnen worden. Betekent dit dat het niet alleen een prioriteit voor bedrijven, maar ook voor landen moet zijn?

’In Singapore gebeurt dit al. We moeten een beetje af van het denken in landsbelangen en grenzen, zeker als er sprake is van een single digital market. De vraag is of Nederland een hub kan worden voor innovatie, om dergelijke zaken mogelijk te maken. Een van de voorwaarden daarvoor is voldoende financieringsmogelijkheden voor nieuwe initiatieven.’

4. Met de groeiende impact van platforms gaat ook de vertrouwensvraag een grotere rol spelen. Kunnen we de platforms wel vertrouwen en deugt het onder de motorkap wel wat ze doen. Vooral in Europa zijn er zorgen. Begrijp je dat?

’Zeker. Het succes van platforms staat of valt met vertrouwen van de deelnemers aan dat platform. Dat het onder de motorkap goed gaat is niet vanzelfsprekend. Commerciële druk kan leiden tot misbruik, maar onderschat ook niet de grote geopolitieke belangen die er inmiddels op het spel staan en die we terugzien in onder meer het proberen beïnvloeden van verkiezingen. In Europa is traditioneel altijd al meer aandacht geweest voor zaken als privacy en andere grondrechten. In die zin zou Europa prima in staat kunnen zijn om hierin het voortouw te nemen en daarmee ook het onderscheid te maken.’

5. Het Dutch Transformation Forum discussieerde over de toekomst van de platformeconomie, gebaseerd op de visie in het rapport Unlocking the value of the platform economy. Een belangrijk aspect is adequate regelgeving. Hoe gaan we daarvoor zorgen?

’Het is inderdaad een kwestie van mastering the good, the bad and the ugly. Als we dat goed willen doen, moeten regelgevers niet binair naar platforms kijken. Ze moeten heel goed doorgronden hoe platforms invloed hebben op deelnemers en op basis daarvan maatregelen ontwerpen. Een belangrijk aspect daarbij is dat regelgeving kan helpen om concurrentie tussen platforms mogelijk te maken. En dat is een heel wezenlijke voorwaarde voor een gezonde platformeconomie.’

Dossier Platformeconomie

Een goede bestuurder scheidt het kaf van het koren als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Lege buzzwords behoeven geen aandacht, echt fundamentele ontwikkelingen des te meer. Digitale platforms horen zeker tot de laatste categorie. Voor zowel bedrijfsleven als maatschappij staat er veel op het spel, zeker nu platforms zich snel ontwikkelen. Als we de maatschappelijke kaders op de juiste wijze updaten, is er straks winst voor iedereen. In het dossier Platformeconomie gaan we in vier artikelen en interviews dieper in op dit onderwerp.

 

Lees ook:

Tekst: RAAD magazine editie 8, december 2018

Deel dit bericht

Deze website maakt gebruik van cookies.

Door gebruik te blijven maken van de website gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

KPMG gebruikt cookies voor o.a. de volgende doelen: beveiligen van de website; optimaliseren van de website en de dienstverlening door o.a. analyses websitegebruik en statistieken; integratie met sociale media waardoor bezoekers informatie op onze website kunnen delen via sociale media en e-mail.

Wilt u meer weten over deze cookies lees dan onze Online Privacy Statement

Akkoord