Mensenrechten

Hoe bestuurders méér grip op mensenrechtenkwesties kunnen krijgen

10 Jan 2017

Goed nieuws; mensenrechten staan steeds vaker op de bestuursagenda. Maar vervolg geven aan de eigen principes is nog niet zo gemakkelijk, weten Jerwin Tholen en Paulien Eckhardt.

‘Bedrijven als Kellogg’s, Unilever en Nestlé gebruiken palmolie van plantages waar kinderen werken’, kopte de Britse krant The Independent begin december. ‘Negen internationale fabrikanten van consumentenproducten profiteren indirect van kinderarbeid en uitbuiting’, constateerde Amnesty International na gesprekken met 120 werknemers van Indonesische palmolieplantages. Op dit moment lopen er wereldwijd meer dan honderd rechtszaken over schendingen van mensenrechten bij bedrijven. Het zal je als bestuurder maar overkomen. Je denkt dat de onderneming zich aan alle regels houdt en toch wordt die direct gerelateerd aan grove mensenrechtenschendingen.

Voldoen aan eigen duurzaamheidsprincipes

Mensenrechten staan steeds vaker op de bestuursagenda, zo blijkt uit KPMG-onderzoek ‘Addressing human rights in business: executive perspectives’. Dat kan ook bijna niet anders. Kijk alleen al naar alle wet- en regelgeving en internationale richtlijnen, waaronder de UN Guiding Principles for Business and Human Rights. Ook grote institutionele beleggers,  zoals pensioenfondsen, betrekken ondernemingen steeds vaker bij hun duurzaamheidsambities. Maatschappelijke doelstellingen zijn steeds meer deel uit gaan maken van de corporate identiteit. Ondernemingen zijn de waarden intern en extern breder gaan uitdragen.

Grip krijgen

Zoals bovengenoemde krantenkoppen al doen vermoeden: veel ondernemingen weten onvoldoende of ze de door henzelf geformuleerde duurzaamheidsprincipes waarmaken. Het ontbreekt aan grip. Ook in de bestuurskamer. Soms zelfs juist in de bestuurskamer. Hoe krijg je die grip terug? Bestuurders van organisaties die voorop lopen op dit gebied doen de volgende dingen:

  • Ze vergaren meer inzicht in de omstandigheden in de gehele toeleveringsketen door samen te werken met ketenpartners zoals ngo’s en vakbonden. Die zijn dankzij hun lokale netwerken goed op de hoogte.
  • Ze maken informatie over mensenrechten inzichtelijk voor stakeholders. Veel ondernemingen rapporteren nu nog vrij beperkt en veelal kwalitatief. Bang voor lijken in de kast? Die kans is zeker aanwezig. Denk daarom ook na over communicatiestrategieën bij mogelijke imagoschade (zie ook het KPMG-event Business and Human Rights event).
  • Ze drukken de waarde van activiteiten op het gebied van mensenrechten uit in financiële termen, de ‘True Value’. Huiverig om een prijskaartje aan mensenrechten te hangen? Begrijpelijk. Toch is het noodzakelijk om het thema ook eens van deze kant te bekijken, al was het maar om het debat los te maken. Zoals bij veel complexe thema’s het geval, is het belangrijk om taboes te doorbreken.
  • Ze maken mensenrechten integraal onderdeel van risicomanagement. Een heldere governancestructuur met duidelijke verantwoordelijkheden en processen stelt bedrijven in staat om mensenrechtenrisico’s tijdig te identificeren en controleren. Ga discussie niet uit de weg. Discussies helpen om tot de kern te komen – Wie zijn we? Hoever zijn we bereid te gaan? – en om keuzes te maken. Zo trok een pensioenfonds zich terug uit een duurzaam energieproject in Midden-Amerika nadat activisten die voor inwoners opkwamen, waren doodgeschoten.
  • Ze investeren breed in kennis over mensenrechten en vertalen deze kennis naar concrete organisatiedoelstellingen. Vergeet daarbij de culturele verschillen tussen landen niet.
  • Ze maken, tot slot, mensenrechtenrisico’s een vast onderdeel van de due-diligence bij acquisities en het betreden van nieuwe markten.

Jerwin Tholen en Paulien Eckhardt zijn werkzaam bij KPMG Sustainability. Zij zijn co-auteurs van het KPMG-rapport ‘Addressing human rights in business’.

Deel dit bericht

Deze website maakt gebruik van cookies.

Door gebruik te blijven maken van de website gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

KPMG gebruikt cookies voor o.a. de volgende doelen: beveiligen van de website; optimaliseren van de website en de dienstverlening door o.a. analyses websitegebruik en statistieken; integratie met sociale media waardoor bezoekers informatie op onze website kunnen delen via sociale media en e-mail.

Wilt u meer weten over deze cookies lees dan onze Online Privacy Statement

Akkoord