Han Gerrits

Innovatie begint met overtuiging aan de top

14 Apr 2016

Australië wil een nieuwe economie uitvinden, maar hoe doe je dat? Nederlandse innovatiegoeroe Han Gerrits vloog naar Australië, legde het uit en blogt over de huizenhoge ambities down under. ‘Ze nemen innovatie bloedserieus.’

Australië moet innoveren. Met die oproep verraste de kersverse premier van Australië Malcolm Turnbull downunder op maandag 4 december 2015. Zijn doel is niets minder dan een ‘ideas boom’. ‘There has never been a more exciting time to be Australian’, voegde de premier toe. En met Turnbulls woorden ontstond meteen een probleem. Want innoveren; hoe moet dat eigenlijk?

Bedrijven, overheden, instellingen wendden zich tot de Australische vestiging van KPMG en voordat ik het wist, zat ik in het vliegtuig naar Melbourne, Sydney en hoofdstad Canberra om uit te leggen hoe innoveren werkt. Perth is later dit jaar aan de beurt. Nog voordat ik terug naar Nederland vloog, kreeg ik een uitnodiging uit Auckland. Nieuw-Zeeland, aangestoken door het innovatie-virus, wil ook weten hoe het moet vernieuwen.

Zo werkt innovatie

In vijf dagen Australië legde ik in 25 sessies aan ambtenaren, wetenschappers, CEO’s uit hoe innovatie werkt. Hun vragen zijn dezelfde als die iedere hogere manager zich stelt: wat is innovatie, hoe organiseer ik het, hoe maak ik het rendement meetbaar? Ik vertelde ze dat een echt innovatief bedrijf zich onderscheidt door vier kenmerken.

Innovatief leiderschap

Innovatie begint met overtuiging aan de top. Het management moet innovatie serieus nemen. Dat betekent durven experimenteren en medewerkers de tijd en middelen geven om te innoveren. Lukt iets niet? Stel betrokkenen dan geen demotie in het vooruitzicht, maar stimuleer ze verder te denken. Van de tien vernieuwingen die ze initiëren, boekt er misschien één succes. Goede graadmeter voor innovatief leiderschap is de afdeling innovatie. Zien medewerkers een functie als innovatiemanager als een niet zo slimme carrièrestap? Dan is er werk aan de winkel.

Heldere innovatiestrategie

Je kunt niet op alle fronten innoveren. Het is de kunst om richting te geven, te focussen op een beperkt aantal domeinen. Een sterk criterium? Verbeter wat goed gaat. Denk aan: uitmuntende technologie, een sterke positionering in de markt, het beste personeel. Is de richting bekend dan is het zaak om het doel te formuleren: waar staan we nu en waar willen we in, zeg 2025, zijn? Straks en nu vertaal je in capabilities (wat kunnen we) en assets (wat heb je nodig). Dat helpt te bepalen wat het bedrijf moet ontwikkelen of moet kopen en wat het moet verkopen omdat het niet meer nodig is.

Ruimte voor ideeën

Innovatie begint met ideeën. Dus zorg dat medewerkers, allemaal, met ideeën komen. Intern crowdsourcen naar ideeën, dat idee. Hoe je dat doet? Dat kan in brainstormsessies, maar het risico is dan dat als iemand in de auto naar huis zit diegene een beter idee krijgt. Online ideeën ophalen voorkomt dat. Bovendien is online ideeën ophalen laagdrempeliger, zeker in combinatie met een beloning. Maar de crux zit hem in iets anders. Onze pilots kennen een participatieratio van minimaal 50 procent en dat komt doordat we het proces heel serieus optuigen. Dat betekent dat er voldoende budget is. Dat de organisatie over de juiste diversiteit aan mensen beschikt. Dat de hogere manager het goede voorbeeld en feedback geeft: ‘Goed idee.’ Dat er genoeg tijd is, want soms moet je een idee even opzij leggen om later te perfectioneren. Alleen met de juiste mix van ingrediënten haal je creativiteit en kennis uit het bedrijf omhoog.

Innovatiemanagement

De aannames zijn bij innovatie heel groot: het is een goed product, het maken kost 15 euro, we gaan het vast voor 25 euro verkopen en we verkopen er honderdduizend van. Het is de kunst om kleine stappen te zetten en na elke stap aannames te testen. Funnelmanagement. Misschien heb je aan het begin wel dertig innovatieprojecten lopen, maar vallen er bij elke beoordeling projecten af doordat de aannames niet bleken te kloppen. Gaandeweg sluit je onzekerheden uit. Geef dus ook geld per fase: fase 1 kost vijf mandagen, fase 2 25 mandagen. Wat wij bovendien vaak doen, is een dashboard opzetten voor innovatie. Daarop is te zien of het project ‘on track’ is, wat input en output zijn, wat de omzet uit nieuwe producten is. En bedenk: sommige ideeën zijn geschikter voor startups omdat die altijd sneller zijn. Corporates moeten zich concentreren op innovaties die aansluiten op hun sterke punten: financiële kracht bijvoorbeeld, een groot netwerk, het vertrouwen van klanten.

The ideas boom can continue forever, it is limited only by our imagination

Wat Australië alvast mee heeft: ze nemen innovatie bloedserieus. Er komen belastingmeevallers, soepeler regelgeving en een subsidiepot van één miljard Australische dollar (bijna 700 miljoen euro).  Innoveren moet er. En iedereen – bedrijfsleven, overheid, wetenschap – moet meedoen. De reden?

Australië heeft ruim twintig jaar geen recessie gehad en het land staat er goed voor. Maar wat zegt dat? Niet innoveren doet morgen geen pijn, overmorgen ook niet. In Australië hebben ze de lange termijn voor ogen. De grondstoffen uit de mijnen, die er decennia de welvaart bepaalden, raken in Australië op. De concurrentie van andere economieën neemt toe. Mulimiljonair, oud-bankier en nu premier Malcolm Turnbull wil op zoek naar een nieuwe economie. Ze weten er van aanpakken, zien eerder kansen dan risico’s. Turnbull: ‘The ideas boom can continue forever, it is limited only by our imagination.’ Een inspirerend voorbeeld voor Nederland eigenlijk.

Deel dit bericht

Deze website maakt gebruik van cookies.

Door gebruik te blijven maken van de website gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

KPMG gebruikt cookies voor o.a. de volgende doelen: beveiligen van de website; optimaliseren van de website en de dienstverlening door o.a. analyses websitegebruik en statistieken; integratie met sociale media waardoor bezoekers informatie op onze website kunnen delen via sociale media en e-mail.

Wilt u meer weten over deze cookies lees dan onze Online Privacy Statement

Akkoord