Klimaatverandering

Wat doet klimaatverandering met uw bedrijfsresultaat?

21 Apr 2016

Klimaatverandering kent voor bedrijven financiële risico’s. Maar volgens KPMG-partner Wim Bartels rekenen weinig bedrijven de gevolgen van klimaatverandering echt goed door. De meest voorkomende risico’s op een rij (en hoe u ze verkleint).

‘Wat zijn de investeringen in olie- en gasbedrijven nog waard als ze hun voorraden niet meer kunnen of mogen exploiteren vanwege de risico’s voor het klimaat? En wie kan de financiële gevolgen van klimaatverandering becijferen voor bedrijven als Unilever of Nestlé? Als de grondstoffen voor hun voedingsmiddelen uit gebieden komen waar de temperatuur stijgt, gaan hun kosten ook omhoog. Het financiële risico daarvan is bij dergelijke bedrijven vaak nog niet bekend.

Het inschatten van de effecten van klimaatverandering is lastig omdat de temperatuur slechts heel geleidelijk omhoog gaat, terwijl de gevolgen vaak wel disruptief zijn. Denk aan overstromingen in Thailand waardoor de autofabrieken aan de kust niet meer konden functioneren, de tsunami in Japan, of de grote droogte in Californië. Het effect van hogere temperaturen op de katoenproductie was enorm, waardoor bijvoorbeeld kledingketen H&M veel duurder uit was bij het inkopen van grondstoffen.

Kledingketen H&M was door de grote droogte in Californië veel duurder uit bij het inkopen van grondstoffen

Er moet dan ook veel meer inzicht komen in de impact van klimaatverandering op de bedrijfsresultaten. De Task Force on Climate-related Financial Disclosures, opgericht door de Financial Stability Board van de G20 werkt aan het verkrijgen van meer inzicht onder leiding van Michael Bloomberg en met inbreng van KPMG. De Task Force schept bijvoorbeeld een vrijwillig kader waarbinnen bedrijven kunnen rapporteren over risico’s van klimaatverandering. Nog is dat veelal niet meer dan een passage over CO2-emissies, maar op den duur moeten ook de effecten voor het bedrijf en voor de investeringen op de iets langere termijn, zeg tien jaar, inzichtelijk zijn. Het verkrijgen en delen van meer relevante, begrijpelijke en vergelijkbare informatie – ook een taak voor accountants overigens – helpt bedrijven per slot van rekening om betere beslissingen nemen en markten om beter te functioneren.

Hoe risico’s te verkleinen?

Naast het scheppen van een kader voor rapportages, werken we met de Task Force aan governance rond dit thema. We vragen bedrijven om te laten weten hoe ze klimaatverandering in hun business model, investeringen en strategie meenemen. De olie- en gasindustrie bijvoorbeeld becijfert de afspraken van Parijs over de opwarming van de aarde en andere scenario’s en weet dan ongeveer wat het ze kost om binnen de 2 graden opwarming te blijven. Maar niet veel andere bedrijven hebben de mogelijke effecten van klimaatverandering al verwerkt in modellen.

Wat kunnen bedrijven doen om de risico’s te verkleinen? Het is goed om te weten wat de meest voorkomende risico’s zijn, namelijk:

1 Fysiek. Denk hierbij aan overstromingen, droogte, extreem weer. Die kunnen direct productielocaties bedreigen, of de prijs van grondstoffen opdrijven.

2 Regulatory. Denk hierbij aan een overheid die een prijs zet op CO2-uitstoot, of de hoogte van emissies limiteert.

3 Transitie. Dit houdt in dat een bedrijf zich niet op tijd aan de veranderende markt aanpast. Denk hierbij aan een fossiel brandstofbedrijf dat niet op tijd in hernieuwbare energie stapt.

In hoeverre een bedrijf iets met deze risico’s kan, hangt af van de tak van industrie waarbinnen een bedrijf opereert. Voor de energiesector geldt, dat ze kan kijken naar alternatieven met een laag CO2-risico. Andere bedrijven kunnen hun werkzaamheden laten plaatsvinden in gebieden met lagere risico’s, dat wel zeggen: weggaan uit gebieden waar droogte heerst of geen grondstoffen meer inkopen in gebieden met grote risico’s.

Je kunt je ook afvragen: hoe kan ik gebruik maken van klimaatverandering? Want in de klimaatverandering schuilen ook kansen. Als je gewassen ontwikkelt, ga dan werken aan producten die rekening houden met grotere droogte of juist grotere vochtigheid. En voor bedrijven in voeding en kleding geldt: denk aan recycling, het goed gebruik maken van het circulaire systeem. Haal het uit de kosten, breng het in de omzet, of bedenk een heel ander business model.’

Wim Bartels is partner bij KPMG en Global Head of Sustainability Reporting and Assurance.

Deel dit bericht

Deze website maakt gebruik van cookies.

Door gebruik te blijven maken van de website gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

KPMG gebruikt cookies voor o.a. de volgende doelen: beveiligen van de website; optimaliseren van de website en de dienstverlening door o.a. analyses websitegebruik en statistieken; integratie met sociale media waardoor bezoekers informatie op onze website kunnen delen via sociale media en e-mail.

Wilt u meer weten over deze cookies lees dan onze Online Privacy Statement

Akkoord