Waarom Aegon-CEO Maarten Edixhoven de bila’s afschafte

30 Oct 2017

Leestijd: 7,5 minuten

Hoe ziet een standaard werkweek van Maarten Edixhoven, CEO van Aegon Nederland, eruit? ‘Ik heb gelijk toen ik begon de bila’s afgeschaft.’

Uren maken

‘Ik heb altijd met plezier veel uren gemaakt en maak nog meer uren sinds ik CEO van Aegon Nederland ben. Je probeert in die tijd toch het beste te doen en het beste er uit te halen voor je omgeving. Ik heb standaardwerkweken en werkweken die doorlopen in het weekend. Bijvoorbeeld als ik met een acquisitie of verkoop bezig ben. Ook heb ik regelmatig maandags een meeting met verschillende chefs van Aegon-onderdelen in Europa, dan vlieg ik zondagavond al die kant op.’

Sporten

‘Een standaard werkweek begint op zondagavond, als de kindjes op bed liggen. Ik bereid in een uur of twee de week voor. De week start ik altijd op ons kantoor in Den Haag. In de avonden heb ik vaak afspraken. Ik bezoek elke week ons onderdeel Knab en vaak ook onze kantoren in Leeuwarden en Groningen. Maar de donderdagochtend ben ik altijd vrij. Die keuze dateert uit mijn tijd bij Zwitserleven, ik wilde graag tijd doorbrengen met mijn kinderen. Nu ze naar school gaan, sport ik vaak op donderdagochtend. Ik loop hard, pak een tennisles mee of fiets een stuk door de polder.’

Rapportages

‘In totaal werken ongeveer 4.400 mensen bij Aegon Nederland. Ik heb zestien direct reports. De rapportagecyclus is eens per maand. Sommige rapportages komen vaker, zo krijgt een aantal nieuwe klanten bij Knab dagelijks rapportages. Ik vind dat als je het pensioen voor mensen belegt, je niet op week- of maandbasis hoeft te sturen. Dan is eens per kwartaal wel voldoende.’

De toekomst wijkt altijd af

Bij de rapportages let ik vooral op de ogen van de mensen die rapporteren. Daarnaast kijk ik naar wat afwijkt van wat we afgesproken hebben en waarom. Die “waarom” vind ik het belangrijkst, want je weet dat de toekomst altijd afwijkt van wat je hebt bedacht. Het is belangrijk dat mensen goed kunnen uitleggen waarom de resultaten afwijken. Is dat iets wat in de markt gebeurt? Zijn het andere klantvoorkeuren?’

Geen bila’s, maar powercalls

‘Ik heb gelijk toen ik begon de bila’s afgeschaft. Sommige mensen vinden dat wennen, anderen vinden dat heerlijk. Ik wil niet elke twee weken of elke maand verplicht zitten en horen wat iedereen heeft uitgespookt. Ik doe wel veel aan powercalls, zoals collega’s ze noemen. Als er iets speelt, twintig à dertig minuten bellen. Ik laat het afhangen van wat er speelt. En met de ontwikkelfase waarin degene zit die aan mij rapporteert. Is het iemand die meer aandacht nodig heeft of is het een zelfstarter? Dat doe ik heel situationeel.’

Deel dit bericht

Deze website maakt gebruik van cookies.

Door gebruik te blijven maken van de website gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

KPMG gebruikt cookies voor o.a. de volgende doelen: beveiligen van de website; optimaliseren van de website en de dienstverlening door o.a. analyses websitegebruik en statistieken; integratie met sociale media waardoor bezoekers informatie op onze website kunnen delen via sociale media en e-mail.

Wilt u meer weten over deze cookies lees dan onze Online Privacy Statement

Akkoord