‘De RvC-vergaderingen zijn soms nog wel erg serieus’

30 Oct 2017

Maarten Edixhoven, CEO van Aegon Nederland, legt uit waarom hij veel tijd besteedt aan de interactie met commissarissen. En hoe hij verschillende stakeholders airtime probeert te geven. De raad van bestuur meets de raad van commissarissen.

Interactie commissarissen

‘Ik denk dat een commissariaat zoals dat nu wordt ingevuld, verlangt dat je dichter bij de onderneming staat en weet wat daar speelt. Ik besteed dus veel tijd aan de interactie met commissarissen. Niet alleen om ze mee te nemen in dingen die we doen, maar ook om hun kennis en inzicht te krijgen over bepaalde dilemma’s die we tegenkomen.’

Scherpe toon

‘Een voorbeeld: we merkten bij de toezichthouder een veel scherpere houding en toon. Daar heb ik het tijdens een vergadering wel eens met commissarissen over gehad. Hoe kunnen we de relatie met de toezichthouder nou anders gaan bejegenen in een veranderende maatschappelijke context, zodat de scherpte uit de toon gaat en er meer vertrouwen in de relatie komt? Dan hoor je hoe het er in andere sectoren aan toegaat en dat het eigenlijk best meevalt.’

Van mij mag er wel wat meer gelachen worden

Airtime stakeholders

‘Een meeting met commissarissen bestaat wat mij betreft voor zestig procent uit hygiëne-factoren en twintig tot dertig procent uit onderwerpen die op dat moment voor het bestuur of voor de commissarissen van belang zijn. Daarbij probeer ik altijd iets te vinden dat het net anders maakt. Dat extra beleving geeft, of een ander inzicht. Soms resulteert dat erin dat ik er iemand bij haal. Ik probeer verschillende stakeholders airtime te geven.’

Humor

‘De commissarissenvergaderingen zijn soms nog wel erg serieus. Van mij mag er wel wat meer gelachen worden. Misschien heeft dat ook te maken met de fase waarin de industrie zit. Ik vind humor een fantastische mogelijkheid om te relativeren. Zo kregen we laatst bij Knab een liefdesbrief van een klant die onvoorstelbaar onder de indruk was van onze service. Die liefdesbrief nemen we niet alleen dankbaar in ontvangst, maar we lachen er ook hartelijk om.’

Deel dit bericht

Deze website maakt gebruik van cookies.

Door gebruik te blijven maken van de website gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

KPMG gebruikt cookies voor o.a. de volgende doelen: beveiligen van de website; optimaliseren van de website en de dienstverlening door o.a. analyses websitegebruik en statistieken; integratie met sociale media waardoor bezoekers informatie op onze website kunnen delen via sociale media en e-mail.

Wilt u meer weten over deze cookies lees dan onze Online Privacy Statement

Akkoord